Čtenářská gramotnost romských žáků
| Autor | Kateřina Šormová |
| Název organizace | FF UK |
| Rok vydání | 2015 |
| Typ zprávy | disertační práce |
| Anotace | Disertační práce se zaměřuje na dvě výzkumné otázky: (1) zda a jak se v testu čtenářské gramotnosti odlišují výsledky romských a neromských žáků a (2) popisuje faktory domácího a školního prostředí, které rozvoj čtenářské gramotnosti romských žáků ovlivňují. Na základě těchto výzkumných otázek byly stanoveny jednotlivé hypotézy. Výzkum čtenářské gramotnosti romských žáků byl proveden ve 4. a 5. ročnících základních škol v sociálně vyloučených lokalitách na území České republiky, výzkumnými nástroji byly dotazníky pro žáky a učitele a test čtenářské gramotnosti. Výzkum je replikací mezinárodního výzkumu čtenářské gramotnosti PIRLS ve zkrácené podobě. Do výzkumu se zapojilo celkem 596 respondentů z 36 tříd základních škol, analýza dat byla provedena pomocí kvantitativních výzkumných metod. |
| Klíčová slova | čtenářská gramotnost, čtení s porozuměním, domácí gramotnostní prostředí, funkční gramotnost, jazykově znevýhodnění žáci, romský etnolekt češtiny, testování, vzdělávání Romů |
| Typ výzkumu | kvantitativní |
| Datum zahájení | |
| Datum ukončení | |
| Obor | AM Pedagogika a školství |
| Email na řešitele | info@ff.cuni.cz |
| Dostupnost | dostupný v elektronické knihovně NRVDM |
| Zpráva ke stažení | 1603134218.pdf |
| Instituce | FF UK |
| Možná souvislost |
![Národní registr výzkumů o dětech a mládeži [logo]](/img/nrvdm_logo_velke.png)