| Autor | 
			Drahoslava Kráčmarová | 
		
		
		
			| Název organizace | 
			PedF UK | 
		
		
		
			| Rok vydání | 
			2019 | 
		
		
		
			| Typ zprávy | 
			disertační práce | 			
		
		
		
		
			| Anotace | 
			Disertační práce se zabývá osvojováním slovní zásoby v období pozdějšího jazykového vývoje u žáků druhého stupně základní školy z rozdílného socio-ekonomického a socio-kulturního prostředí. Teoretická část resumuje základní poznatky teoretické stejně jako dosavadní výzkumy empirické, zaměřené zejména na vliv rodinného prostředí jedince na jeho jazykový vývoj. Podává komplexní obraz o dosavadní praxi vzdělávání romských dětí v České republice. Výzkumná část popisuje samostatný výzkum slovní zásoby žáků u vybraných slovních druhů v akvizičním korpusu SKRIPT2015. Na základě komparace textů žáků navštěvujících školy v sociálně vyloučených lokalitách nebo v lokalitách sociálním vyloučením ohrožených s výrazným zastoupením Romů s texty žáků navštěvujících běžné školy vyplývají konkrétní dopady rozdílného socio-ekonomického a socio-kulturního prostředí na psaný projev žáků, stejně jako (ne)účinnost dosavadních podpůrných opatření ze strany vzdělávací instituce.  | 
		
		
		
			| Klíčová slova | 
			osvojování jazyka, pozdější jazykový vývoj, rozšiřování slovní zásoby, vzdělávání Romů, akviziční korpus, SKRIPT2015 | 
		
	
		
		
			| Typ výzkumu | 
			
				kvalitativní 			
			 | 
		
	
		
		
			| Datum zahájení | 
			 | 
		
	
		
		
			| Datum ukončení | 
			 | 
		
		
		
			| Obor | 
			
				AM Pedagogika a školství			 | 
		
	
		
			
		
				
			| Email na řešitele | 
			info@pedf.cuni.cz | 
		
		
				
		
		
			| Dostupnost | 
			dostupný v elektronické knihovně NRVDM | 			
		
		
				
			| Zpráva ke stažení | 
			1603134807.pdf | 			
		
		
				
				
				
		
				
			| Instituce | 
			PedF UK | 			
		
		
				
		
					
		
				
			| Možná souvislost | 
			 |