Anotace |
Předmětem studie je zmapování současného stavu, způsobů identifikace a podpory rozvoje kognitivně nadaných dětí se zájmem o přírodovědné a technické obory v České republice a ve vybraných zemích Evropské unie.
Hlavním cílem šetření je identifikace kritických míst a potenciálních rezerv v ČR z hlediska udržitelného uskutečňování identifikačních a vzdělávacích aktivit pro kognitivně nadané a podpora nezbytného rozvoje těchto aktivit na lokální, regionální a národní úrovni s možností zapojení do mezinárodních aktivit.Dílčím cílem bylo zjistit informace o systémově podporovaných oblastech péče o nadané ve vybraných zemích EU (na Slovensku, ve Velké Británii, Holandsku, Německu a Francii). Studie srovnává evropské přístupy a řešení s českými a na základě získaných informací se snaží navrhnout možné přístupy a priority řešení této problematiky včetně začlenění těchto národních aktivit pro nadané do mezinárodních vazeb.
Jak vyplynulo z šetření, Česká republika na rozdíl od ostatních Evropských zemí se potýká s nedostatečnou metodickou a organizační podporou systematické práce s nadanými žáky ve školách a neexistencí systému jejich identifikace a dalšího rozvoje. Šetření rovněž zdůraznilo potřebu vytváření vzdělávacích příležitostí pro výměnu zkušeností pedagogů a poradenských pracovníků, synergické využití možností školní výuky a podpory volnočasových aktivit.
|