Autor |
doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D. |
Název organizace |
Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny, Fakulta sociálních studií. Masarykova Univerzita |
Rok vydání |
2008 |
Typ zprávy |
výzkumná zpráva |
Anotace |
Proponovaný projekt navazuje na problematiku závažných sociálních a emocionálních problémů rozumově nadaných dětí s handicapem, nejčastěji se specifickou vývojovou poruchou učení a chování. Právě tato skupina dětí bývá velmi obtížně identifikovatelná, nemůže vhodně kompenzovat existující dílčí handicap, ani rozvíjet mimořádné schopnosti, nadání. To se následně projevuje v sociální a emoční maladaptaci a v neadekvátní evaluaci vlastních schopností i nedostatků. Hlavním cílem proponovaného projektu je provést detailní klinický výzkum k popsání typického profilu rozumových schopností u nadaných dětí s poruchou učení (dyslexií), k odhalení kompenzačních strategií a k výzkumu sociální a emoční adaptace těchto dětí. Navržený postup umožní zjistit a popsat, vliv předpokládaných diskrepancí mezi dílčími schopnostmi zkoumaných dětí na hodnocení školního výkonu dětmi, rodiči a učiteli, formulovat vodítka (identifikační strategii) pro screeningové vyhledávání rozumově nadaných s dyslexií, které by mohli využít zejména psychologové a pedagogové, a vytvořit kritéria pro koncipování nového speciálně-pedagogického reedukačního programu pro nápravu dyslexie rozumově nadaných dětí. |
Klíčová slova |
talent; nadání; dyslexie |
Typ výzkumu |
srovnávací výzkum
|
Datum zahájení |
1. 1. 2006 |
Datum ukončení |
31. 12. 2008 |
Obor |
AM Pedagogika a školství |
Email na řešitele |
portes@fss.muni.cz |
Dostupnost |
dostupný u řešitele |
Uložení zprávy |
Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny, Fakulta sociálních studií. Masarykova Univerzita, Joštova 218/10, Brno 62000 |
Instituce |
Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny, Fakulta sociálních studií. Masarykova Univerzita |
Možná souvislost |
|