Změnit jazyk:

Psychologické charakteristiky edukačního prostředí dospívajících

Autor Mgr. Bc. Jana Lidická
Název organizace Univerzita Karlova v Praze
Rok vydání 2009
Typ zprávy diplomová práce
Anotace Diplomová práce se věnuje psychologické charakteristice edukačního prostředí dospívajících. Za edukační prostředí považujeme v rámci této práce především prostředí rodiny a školy, které jsou považovány za nejvýznamnější socializační činitele a ve kterých dospívající tráví většinu svého času. Teoretická část práce charakterizuje období dospívání, jeho bio-psycho-sociální přeměny a specifika ve vztahu k rodině a škole. Dále se věnuje problematice edukačních a socializačních procesů a edukačního prostředí, s důrazem na specifika prostředí rodiny a prostředí školy, utvářeného především v interakci učitele s žáky. V závěrečné kapitole teoretické části jsou mapována rozličná pojetí posuzování stylů edukačního působení a výsledky předchozích výzkumů, zabývajících se danou tématikou. Empirická část práce si klade za cíl zmapovat subjektivní vnímání edukačního prostředí rodiny a školy ve vzorku současné generace dospívajících. K tomuto účelu bylo použito subjektivní hodnocení edukačního prostředí rodiny a prostředí utvářeného třídním učitelem na vzorku žáků 6. třídy základní školy až 1. ročníku střední školy. V první kapitole empirické části analyzujeme kvantitativní data, která jsou porovnávána s výsledky předchozích výzkumů. Pokračování empirické části se pak věnuje hlubší analýze edukačního působení vybraných učitelů, na které jsme získali hodnocení od více tříd, a jeho porovnání s edukačním působením rodiny. V poslední kapitole empirické části provádíme kazuistickou analýzu edukačního prostředí vybraných jedinců. Práce mapuje mimo subjektivního vnímání edukačního prostředí především také preferované způsoby edukačního působení, přání a očekávání dospívajících ve vztahu k oběma prostředím. Výsledky naznačují, že přístup, který vnímá a oceňuje určitý jedinec, nemusí být stejně vnímán a hodnocen druhým. Stejně tak přístupy, které mohou být teoreticky posuzovány jako nepříznivé, nejsou vždy negativně hodnoceny jedinci, kteří v takovém prostředí fungují a jsou na jeho zákonitosti zvyklí.
Klíčová slova dospívání, rodina, škola, edukační prostředí, výchova, socializace, důležití dospělí
Typ výzkumu kvalitativní
Datum zahájení 30. 11. 2008
Datum ukončení 30. 11. 2009
Obor AN Psychologie
Email na řešitele psychologie@ruk.cuni.cz
Dostupnost dostupný u řešitele
Uložení zprávy Univerzita Karlova v Praze
Instituce Univerzita Karlova v Praze
Možná souvislost Počet dětí a mladých lidí v zařízeních ústavní a ochranné výchovy
Správce registru Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy
Provozovatel Národní pedagogický institut ČR
Ve spolupráci Česká rada dětí a mládeže
Odkazy vyzkumy@npicr.cz Hlášení závad Ochrana osobních údajů