Autor |
Ivana Vaculová |
Název organizace |
Pedagogická fakulta, Masarykova Univerzita |
Rok vydání |
2010 |
Typ zprávy |
disertační práce |
Anotace |
Práce se zabývá problematikou osvojování fyzikálních dovedností žáků základní školy. vhledem k jeho základním etapám: motivační, orientační, krystalizační, dotvářecí a integrační. Pomocí didaktického testu byla posuzována úroveň dovedností žáků. Žákům činilo velké problémy řešit úlohy patřící do dotvářecí a integrační etapy procesu osvojování dovedností. Prostřednictvím dotazníku spojeného s rozhovorem s učiteli se ukázalo, že učitelé tento typ úloh zařazují do výuky pouze výjimečně. Učitelé také často vykazovali nedostatečné znalosti o dovednostech a o procesu jejich osvojování. Videostudie výuky fyziky zkoumající postavení učebních úloh v procesu osvojování dovedností rovněž upozornila na několik nedostatků. Místy byly zcela opomíjeny úlohy pro nejvyšší dvě etapy, což může vést k neschopnosti žáků řešit problémové, integrované a mezipředmětové úlohy a projekty. Mezi další zjištění, která by mohla negativně ovlivnit úroveň přírodovědných dovedností žáků, patří nízké zastoupení úloh vyžadujících experimentální řešení a nedostatek příležitostí žáků k samostatnému nebo skupinovému řešení úloh. Ze zjištěných výsledků našeho výzkumu vyplývá potřeba úpravy výukové technologie při osvojování dovedností žáků ve výuce fyziky. |
Klíčová slova |
Dovednosti; osvojování dovedností; výuka fyziky; učební úlohy |
Typ výzkumu |
kvalitativní , kvantitativní
|
Datum zahájení |
1. 1. 2007 |
Datum ukončení |
1. 1. 2010 |
Obor |
AM Pedagogika a školství |
Email na řešitele |
info@ped.muni.cz |
Dostupnost |
dostupný v elektronické knihovně NRVDM |
Zpráva ke stažení |
1336582994.pdf |
Odkaz na zprávu |
http://www.is.muni.cz |
Uložení zprávy |
Pedagogická fakulta, Masarykova Univerzita, Joštova 9/11, Brno 60300 |
Instituce |
Pedagogická fakulta, Masarykova Univerzita |
Web instituce |
http://www.is.muni.cz |
Možná souvislost |
|