Autor |
Mgr. Ivana Šircová, Ph.D. |
Název organizace |
Pedagogická Fakulta, Univerzita Karlova |
Rok vydání |
2012 |
Typ zprávy |
disertační práce |
Anotace |
Práce se zabývá fenoménem spontánních aktivit dětí v přírodě a jeho projevem v mateřské škole. Cílem je popsat, charakterizovat a definovat tyto spontánní aktivity a interpretovat je v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. Kvalitativní výzkum byl prováděn metodou zúčastněného pozorování. Terénní výzkum probíhal na zahradě mateřské školy. Prostřednictvím dotazníkového šetření zjišťuje pohled učitelů mateřských škol na možnosti využití přírody pro činnosti. Výsledkem je sestavený inventář činností dětí v přírodě, vybrané typické případy situací spontánních aktivit a principy metodické reflexe spontánních aktivit dětí v přírodě. Práce uvádí spontánní aktivity dětí v přírodě do kontextu předškolní výchovy. Zdůrazňuje potřebu jim porozumět a upozorňuje na možnost pedagogického využití spontánních aktivit. Spontánní aktivity dětí v přírodě jsou projevem skutečné samostatnosti dítěte. Obsahují potenciality pro osobnostní rozvoj. Vyžadují důvěru a zvyšují požadavky na profesní kompetence učitelů mateřských škol. |
Klíčová slova |
Příroda, spontánní aktivity, rozvoj osobnosti předškolního dítěte, mateřská škola, osobnostně orientovaný model výchovy |
Typ výzkumu |
kvalitativní
|
Datum zahájení |
1. 10. 2009 |
Datum ukončení |
1. 3. 2012 |
Obor |
AM Pedagogika a školství |
Email na řešitele |
ludmila.houbova@pedf.cuni.cz |
Dostupnost |
dostupný v elektronické knihovně NRVDM |
Zpráva ke stažení |
1339410147.pdf |
Uložení zprávy |
Pedagogická Fakulta, Univerzita Karlova , M.D. Rettigové 4, Praha 1 11639 |
Instituce |
Pedagogická Fakulta, Univerzita Karlova |
Možná souvislost |
|