Změnit jazyk:

Spontánní aktivity dětí v přírodě a předškolní výchova

Autor Mgr. Ivana Šircová, Ph.D.
Název organizace Pedagogická Fakulta, Univerzita Karlova
Rok vydání 2012
Typ zprávy disertační práce
Anotace Práce se zabývá fenoménem spontánních aktivit dětí v přírodě a jeho projevem v mateřské škole. Cílem je popsat, charakterizovat a definovat tyto spontánní aktivity a interpretovat je v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. Kvalitativní výzkum byl prováděn metodou zúčastněného pozorování. Terénní výzkum probíhal na zahradě mateřské školy. Prostřednictvím dotazníkového šetření zjišťuje pohled učitelů mateřských škol na možnosti využití přírody pro činnosti. Výsledkem je sestavený inventář činností dětí v přírodě, vybrané typické případy situací spontánních aktivit a principy metodické reflexe spontánních aktivit dětí v přírodě. Práce uvádí spontánní aktivity dětí v přírodě do kontextu předškolní výchovy. Zdůrazňuje potřebu jim porozumět a upozorňuje na možnost pedagogického využití spontánních aktivit. Spontánní aktivity dětí v přírodě jsou projevem skutečné samostatnosti dítěte. Obsahují potenciality pro osobnostní rozvoj. Vyžadují důvěru a zvyšují požadavky na profesní kompetence učitelů mateřských škol.
Klíčová slova Příroda, spontánní aktivity, rozvoj osobnosti předškolního dítěte, mateřská škola, osobnostně orientovaný model výchovy
Typ výzkumu kvalitativní
Datum zahájení 1. 10. 2009
Datum ukončení 1. 3. 2012
Obor AM Pedagogika a školství
Email na řešitele ludmila.houbova@pedf.cuni.cz
Dostupnost dostupný v elektronické knihovně NRVDM
Zpráva ke stažení 1339410147.pdf
Uložení zprávy Pedagogická Fakulta, Univerzita Karlova , M.D. Rettigové 4, Praha 1 11639
Instituce Pedagogická Fakulta, Univerzita Karlova
Možná souvislost
Správce registru Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy
Provozovatel Národní pedagogický institut ČR
Ve spolupráci Česká rada dětí a mládeže
Odkazy vyzkumy@npicr.cz Hlášení závad Ochrana osobních údajů