Autor |
Mgr. Marie Švrčková |
Název organizace |
Pedagogická Fakulta, Univerzita Karlova |
Rok vydání |
2011 |
Typ zprávy |
disertační práce |
Anotace |
Práce uvádí do problematiky počáteční čtenářské gramotnosti žáků na počátku primárního vzdělávání v kontinuitě s teoretickou základnou problematiky klíčových kompetencí. Koncepce práce je rozdělena na dvě části, část teoretickou a část empirickou. Hlavní cílem práce je dle vybraných hledisek (pedagogického, didaktického) analyzovat soudobý stav výuky počátečního čtení jako rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti v návaznosti na problematiku kompetencí. Cílem teoretické části práce je uvést do teoretické základny řešeného tématu, obsahově vymezit a utřídit pedagogickou terminologii užívanou v souvislosti s pojmem počáteční čtenářská gramotnost a kompetence. Cílem empirické části je zjistit úroveň počáteční čtenářské gramotnosti žáků 1. a 2. ročníků základní školy a popsat stav vybraných faktorů (školního a domácího kontextu).Výzkum prezentované oblasti je kvalitativně-kvantitavního charakteru, deskripcí zkoumané oblasti, ve které je na počáteční čtenářskou gramotnost nahlíženo jako na složitý mnoho komponentový proces, ve kterém se prolíná několik rovin. Výzkumný vzorek byl výběrový, kde kritériem výběru byla metoda výuky čtení učitele. Použitá metodologie šetření je kombinací metod kvantitativních a kvalitativních. |
Klíčová slova |
funkční gramotnost, čtenářská gramotnost, počáteční čtenářská gramotnost, negramotnost, didaktika čtení, klíčové kompetence, čtenářské kompetence, PIRLS, kurikulum |
Typ výzkumu |
kvalitativní , kvantitativní
|
Datum zahájení |
1. 10. 2008 |
Datum ukončení |
2. 9. 2011 |
Obor |
AM Pedagogika a školství |
Poznámka |
vedoucí práce: Radka Wildová
oponent práce: Anna Kucharská, Marie Kocurová |
Email na řešitele |
ludmila.houbova@pedf.cuni.cz |
Dostupnost |
dostupný v elektronické knihovně NRVDM |
Zpráva ke stažení |
1339412622.pdf |
Uložení zprávy |
Pedagogická Fakulta, Univerzita Karlova , M.D. Rettigové 4, Praha 1 0 |
Instituce |
Pedagogická Fakulta, Univerzita Karlova |
Možná souvislost |
|