Autor |
Štěpánka Klumparová |
Název organizace |
Pedagogická Fakulta, Univerzita Karlova |
Rok vydání |
2010 |
Typ zprávy |
disertační práce |
Anotace |
Teoretická část práce je kompilací poznatků o čtenářské kompetenci, o nejnovějších teoriích čtenáře a o teorii fikčních světů. Na pozadí výsledků výzkumů čtenářství pubescentního a dospělého jsou v ní charakterizovány základní rysy adolescentního čtenářství. Pro potřeby práce byly stanoveny 3 okruhy pro vnitřní členění čtenářské kompetence a provedena interpretace textu fantastické povídky Julia Cortazára "Nocí naznak", který posloužil jako výchozí text pro literární dotazník. V praktické části práce byl proveden smíšený výzkum. Kvalitativní metody výzkumu se projevily v otevřených otázkách (zaměřených v první fázi na celkový estetický soud o díle a ve druhé fázi na jednotlivé aspekty díla) zadaných v literárním dotazníku. Kvantitativní metody výzkumu spočívaly v ověřování hypotéz stanovených na základě studia odborné literatury a ve formě třídění odpovědí respondentů do jednotlivých předem vymezených úrovní čtenářské kompetence. Na základě výsledků výzkumu byla rozšířena a doplněna výchozí charakteristika adolescentního čtenáře a vytvořena metodická doporučení, v rámci nichž byly navrženy konkrétní metody a formy práce pro podporu a rozvíjení jednotlivých dílčích kompetencí. |
Klíčová slova |
čtenářská kompetence, adolescentní čtenářství, teorie fikčních světů, smíšený výzkum, literární dotazník, fantastická povídka |
Typ výzkumu |
kvalitativní , kvantitativní
|
Datum zahájení |
1. 10. 2007 |
Datum ukončení |
17. 9. 2010 |
Obor |
AM Pedagogika a školství |
Poznámka |
vedoucí práce: Ladislava Lederbuchová
oponent práce: Jan Slavík, Jaroslav Toman |
Email na řešitele |
ludmila.houbova@pedf.cuni.cz |
Dostupnost |
dostupný v elektronické knihovně NRVDM |
Zpráva ke stažení |
1339500526.pdf |
Uložení zprávy |
Pedagogická Fakulta, Univerzita Karlova , M.D. Rettigové 4, Praha 1 11639 |
Instituce |
Pedagogická Fakulta, Univerzita Karlova |
Možná souvislost |
|