Autor |
Michaela Ulrichová |
Název organizace |
Pedagogická Fakulta, Univerzita Karlova |
Rok vydání |
2011 |
Typ zprávy |
disertační práce |
Anotace |
Dizertační práce se věnuje procesu konstrukce matematických poznatků u jednotlivce a skupiny žáků. Nejdříve jsou vymezeny některé teoretické pojmy (poznávací proces a jeho mechanizmus, typologie matematických poznatků, charakter matematické struktury, atd.) a uvedeny výsledky našich i zahraničních výzkumů týkající se problematiky konstruktivistických přístupů a též akčního výzkumu v didaktice matematiky. Metodologie práce sestává zejména z výukových experimentů, na které lze do jisté míry nahlížet jako na cykly kooperativního akčního výzkumu. Cílovou skupinou byli žáci nižšího stupně osmiletého gymnázia. Data získaná klasickými metodami kvalitativního výzkumu (participačním pozorováním, audio- a videozáznamy, artefakty, poznámky externího pozorovatele apod.) byla analyzována technikami založenými na zakotvené teorii. Výzkum přinesl výsledky trojího typu. (1) Do hloubky byly popsány kategorie individuální a společné konstrukce poznatků včetně jejich dimenzí (míra učitelova vlivu na konstrukci, spolupráce žáků, formálního uchopení poznatku žákem). (2) Z hlediska metodologického byly identifikovány některé meze akčního výzkumu a byla zdůrazněna potřeba klinického výukového experimentu. (3) Byly navrženy některé aplikace výzkumu ve školní praxi, která usiluje o konstruktivistické přístupy k vyučování matematice. |
Klíčová slova |
konstrukce matematických poznatků, Pythagorova věta, individuální konstrukce, společná konstrukce, konstruktivistické přístupy k vyučování matematice, kooperativní akční výzkum |
Typ výzkumu |
kvalitativní
|
Datum zahájení |
1. 10. 2008 |
Datum ukončení |
7. 6. 2011 |
Obor |
AM Pedagogika a školství |
Poznámka |
Školitel: Doc. RNDr. Naďa Vondrová Stehlíková, Ph.D.
Oponenti: Jana Coufalová , Prof. RNDr. Milan Hejný, CSc. |
Email na řešitele |
ludmila.houbova@pedf.cuni.cz |
Dostupnost |
dostupný v elektronické knihovně NRVDM |
Zpráva ke stažení |
1339579633.pdf |
Uložení zprávy |
Pedagogická Fakulta, Univerzita Karlova , M.D. Rettigové 4, Praha 1 11639 |
Instituce |
Pedagogická Fakulta, Univerzita Karlova |
Možná souvislost |
|