Autor |
Mgr. Eva Stránská |
Název organizace |
Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého Olomouc |
Rok vydání |
2011 |
Typ zprávy |
disertační práce |
Anotace |
Disertační práce se zabývá genderovými aspekty v jazykových projevech dívek a chlapců, žáků na druhém stupni základních škol. Teoretická část vychází z české i zahraniční odborné literatury zaměřené na popis genderových diferencí a vývoje genderové problematiky v závislosti na genderových teoriích a genderových studií (tzv. gender studies). Zdůrazněn je vztah genderu a jazyka v rámci konstruktivistického přístupu a představeny výzkumy reflektující genderové odlišnosti v jazyce. Je poukázáno také na oblast české stylistiky, v rámci níž je popsán jazykový projev a důležití činitelé, kteří jej ovlivňují. Empirická část vychází z kvantitativně orientovaného výzkumného paradigmatu. Výzkumné šetření je založeno na jazykové analýze mluvených a psaných projevů dívek a chlapců staršího školního věku (žáci 8. a 9. ročníků základních škol) Z výsledků výzumu vycházíme při formulování doporučení pro pedagogickou praxi ve smyslu zkvalitnění jazykových projevů žáků na 2. stupni základní školy. Na základě teoretických poznatků i závěru empirického zkoumání předkládáme soubor námětů a doporučení pro pedagogickou teorii i praxi. |
Klíčová slova |
Gender, genderová studia, genderová identita, sociolingvistika, genderová lingvistika, jazyk, mluvený a psaný projev, jazyková analýza, žáci, děti staršího školního věku |
Typ výzkumu |
kvantitativní
|
Datum zahájení |
30. 8. 2010 |
Datum ukončení |
6. 10. 2011 |
Obor |
AM Pedagogika a školství |
Email na řešitele |
marie.jedlickova@upol.cz |
Dostupnost |
dostupný v elektronické knihovně NRVDM |
Zpráva ke stažení |
1345027872.pdf |
Uložení zprávy |
Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého Olomouc, Žižkovo náměstí 5 Olomouc 77140 |
Instituce |
Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého Olomouc |
Možná souvislost |
Celkové počty žáků a studentů
|