Změnit jazyk:

Analýza konstruování sociálního světa žáků ZŠ na pozadí tématu rasismu

Autor Mgr. Dušan Klapko, Ph.D.
Název organizace Masarykova Univerzita
Rok vydání 2012
Typ zprávy kapitola v odborné knize
Anotace Teoretická východiska výzkumného šetření vycházela ze sociálně konstruktivistického přístupu. Smyslem kapitoly bylo popsat, vysvětlit a odhalit jazykové konstrukce výkladu sociální reality v tematice soužití Romů a většinové společnosti z pohledu žáků druhého stupně dvou vybraných základních škol. Hlavní tematické oblasti diskuse mezi žáky se zaměřily na problematiku nacionalismu, rasismu, kriminality, vůdcovství a ne-tolerance. Výběr vzorku informantů se skládal jak ze skupiny romských, tak i neromských žáků. Metodologické uchopení dat výzkumu bylo uskutečněno nástroji diskursivní analýzy, sběr dat probíhal v rámci ohniskových skupin. Výzkumné šetření vycházelo ze dvou zdrojů a to z textů v učebnicích dějepisu pro základní školy a následné reflexe žáků s odkazy na jejich životní zkušenosti.
Klíčová slova sociálně konstruktivistický přístup, diskursivní analýza, ohnisková skupina, jazykové konstrukce výkladu sociální reality, učebnice dějepisu, soužití Romů a většinové společnosti z pohledu žáků druhého stupně ZŠ.
Typ výzkumu kvalitativní
Datum zahájení
Datum ukončení
Obor AM Pedagogika a školství
Poznámka KLAPKO, Dušan. Analýza konstruování sociálního světa žáků ZŠ na pozadí tématu rasismu. In Výzkum a edukace sociálně znevýhodněných žáků. Romští žáci, děti cizinců (uprchlíků), teorie, výzkum, edukační strategie. 1 vyd. Brno: Paido, 2012. s. 83-114, 32 s. Sociálněpedagogický výzkum. ISBN 978-80-7315-224-6.
Email na řešitele klapko@ped.muni.cz
Dostupnost dostupný v elektronické knihovně NRVDM
Zpráva ke stažení 1371540415.pdf
Instituce Masarykova Univerzita
Možná souvislost
Správce registru Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy
Provozovatel Národní pedagogický institut ČR
Ve spolupráci Česká rada dětí a mládeže
Odkazy vyzkumy@npicr.cz Hlášení závad Ochrana osobních údajů