Autor |
Mgr. Dušan Klapko, Ph.D. |
Název organizace |
Masarykova Univerzita |
Rok vydání |
2012 |
Typ zprávy |
kapitola v odborné knize |
Anotace |
Teoretická východiska výzkumného šetření vycházela ze sociálně konstruktivistického přístupu. Smyslem kapitoly bylo popsat, vysvětlit a odhalit jazykové konstrukce výkladu sociální reality v tematice soužití Romů a většinové společnosti z pohledu žáků druhého stupně dvou vybraných základních škol. Hlavní tematické oblasti diskuse mezi žáky se zaměřily na problematiku nacionalismu, rasismu, kriminality, vůdcovství a ne-tolerance. Výběr vzorku informantů se skládal jak ze skupiny romských, tak i neromských žáků. Metodologické uchopení dat výzkumu bylo uskutečněno nástroji diskursivní analýzy, sběr dat probíhal v rámci ohniskových skupin. Výzkumné šetření vycházelo ze dvou zdrojů a to z textů v učebnicích dějepisu pro základní školy a následné reflexe žáků s odkazy na jejich životní zkušenosti. |
Klíčová slova |
sociálně konstruktivistický přístup, diskursivní analýza, ohnisková skupina, jazykové konstrukce výkladu sociální reality, učebnice dějepisu, soužití Romů a většinové společnosti z pohledu žáků druhého stupně ZŠ. |
Typ výzkumu |
kvalitativní
|
Datum zahájení |
|
Datum ukončení |
|
Obor |
AM Pedagogika a školství |
Poznámka |
KLAPKO, Dušan. Analýza konstruování sociálního světa žáků ZŠ na pozadí tématu rasismu. In Výzkum a edukace sociálně znevýhodněných žáků. Romští žáci, děti cizinců (uprchlíků), teorie, výzkum, edukační strategie. 1 vyd. Brno: Paido, 2012. s. 83-114, 32 s. Sociálněpedagogický výzkum. ISBN 978-80-7315-224-6. |
Email na řešitele |
klapko@ped.muni.cz |
Dostupnost |
dostupný v elektronické knihovně NRVDM |
Zpráva ke stažení |
1371540415.pdf |
Instituce |
Masarykova Univerzita |
Možná souvislost |
|