Anotace |
Bakalářská práce se zabývá symptomatickými vadami řeči u předškolního dítěte a snaží se přiblížit následky narušené komunikační schopnosti na adaptaci u dětí předškolního věku. Cílové skupiny byly dvě – děti se symptomatickými poruchami řeči a děti s nesymptomatickými poruchami řeči. Jednotlivé kapitoly teoretické části se věnují poznatkům získaných na základě příslušné literatury - vývojem řeči u dítěte od narození až po předškolní věk, dále jsou rozebrány 4 jazykové roviny, které se navzájem ovlivňují a společně tvoří komunikační celek, přiblíženy jednotlivé poruchy řeči a vymezení termínu symptomatické poruchy řeči, jejich příčin a následovný vývoj řeči u dětí se speciálními potřebami. Empirická část je založena především na vlastním šetření a interpretaci výsledků. Pro zjištění úrovně komunikačních schopností dítěte autorka zvolila formu testových otázek a úkolů. Ty pak zadávala vybraným dětem s konkrétní vadou řeči. Ukázalo se, že u všech případů dětí se symptomatickými poruchami řeči je řeč dostačující pro běžné užívání v komunikaci. Překážkou v jejich adaptaci je pravděpodobně nedostatečná dominantnost a průbojnost těchto dětí. Výzkum poukázal na odlišné vlastnosti a charakter dětí se symptomatickými poruchami řeči a dětí s nesymptomatickými poruchami řeči. Děti s nesymptomatickými poruchami řeči mají většinou zdravé sebevědomí, jsou otevření, bez ostychu. Oproti tomu děti se symptomatickými poruchami řeči překonávají hranice uzavřenosti, pesimismu, studu a pocitu sklíčenosti. Závěrem proto mohu říci, že psychická stránka dítěte je hlavním činitelem, který zhoršuje adaptaci dětí se symptomatickými poruchami řeči.
|