Žádná různost není, všichni jsme tu stejní. Děti migrantů, jejich spolužáci a vyučující na českých základních školách
Autor | Mgr. Lucie Jarkovská, Ph.D., Kateřina Lišková, Ph.D., Mgr. Jana Obrovská |
Název organizace | Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií |
Rok vydání | 2014 |
Typ zprávy | studie |
Anotace | Článek předkládá zjištění z výzkumu, který byl zaměřen na děti cizinců v českých školách. Výzkum byl realizován jako etnografická studie na několika základních školách. Přibližuje to, jak vnímají rostoucí etnickou různorodost na českých školách pedagogové a jak se s ní vyrovnávají samotné děti přicházející do Česka z jiných zemí. Jednalo se o individuální a skupinové rozhovory s učiteli a žáky a pozorování realizované v průběhu etnografického výzkumu v etnicky různorodých třídách ve vybraných školách. Učitelé etnicitu žáků nepovažují za významnou v jejich pedagogické praxi, ani v procesu integrace žáka migranta do třídního kolektivu. Samotní žáci migranti zmenšují svoji etnickou odlišnost pomocí různých strategií, kterými ukazují svou vlastní normalitu. Snaží se vymanit ze zraňující a vylučující „odlišnosti“. Zdá se, že děti české i děti cizinců společně s vyučujícími pracují na tom, aby se třída v české škole jevila etnicky homogenní a v zásadě soudržná a bezproblémová. |
Klíčová slova | etnicita, etnografie, vzdělávání, žáci migranti |
Typ výzkumu | srovnávací výzkum |
Datum zahájení | |
Datum ukončení | |
Obor | AC Antropologie, archeologie, etnologie, AM Pedagogika a školství, AO Sociologie, demografie |
Email na řešitele | jarkovsk@fss.muni.cz |
Dostupnost | dostupný v elektronické knihovně NRVDM |
Zpráva ke stažení | 1432570072.pdf |
Instituce | Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií |
Možná souvislost | Předškolní vzdělávání - počet škol, tříd, dětí Jednotlivci používající internet při vzdělávání Účast dětí na předškolním vzdělávání Výdaje na školství Předčasné odchody ze vzdělávání |