Autor |
ŠEREK Jan MACHÁČKOVÁ Hana |
Název organizace |
Fakulta sociálních studií Masarykovy univerzity |
Rok vydání |
2018 |
Typ zprávy |
Článek v odborném periodiku |
Anotace |
Tato studie se zabývá efektem školního klimatu (otevřené třídy a pozitivních vztahů mezi žáky) a osobnostních dispozic (plachost, potřeba kognice) na vlastní politickou účinnost adolescentů.
Data byla sbírána v roce 2014 od 1954 českých žáků devátých a desátých tříd (průměrný věk = 15.60). Víceúrovňová analýza ukázala, že vlastní politická účinnost na úrovni školy předpovídá vlastní politickou účinnost na místní úrovni.
Nicméně, školy a školní třídy byly spíše homogenní ve smyslu průměrné žákovské vlastní politické účinnosti a samoreportované akvizici občanských dovedností ve škole. Školní charakteristiky měly jen limitovaný vztah k politické vlastní účinnosti adolescentů. Zároveň vlastní politická účinnost žáků měla značnou asociaci s nižší plachostí a vyšší potřebou kognice. Tyto výsledky doporučují, že rozvoj vlastní politické účinnosti ve škole jde nad rámec obecných vlivů klimatu školy a individuální charakteristiky žáků musí být zohledňovány.
|
Klíčová slova |
vlastní politická účinnost, klima otevřené třídy, školní klima, plachost, potřeba kognice |
Typ výzkumu |
jednorázový výzkum
|
Datum zahájení |
|
Datum ukončení |
|
Obor |
AM Pedagogika a školství, AN Psychologie |
Email na řešitele |
serek@fss.muni.cz |
Dostupnost |
dostupný v elektronické knihovně NRVDM |
Zpráva ke stažení |
1530377141.pdf |
Odkaz na zprávu |
http://dx.doi.org/10.1080/10888691.2017.1364163 |
Uložení zprávy |
Ano |
Instituce |
Fakulta sociálních studií Masarykovy univerzity |
Web instituce |
fss.muni.cz |
Možná souvislost |
|