Změnit jazyk:

Role klimatu školy a osobnosti při rozvoji politické vlastní účinnosti českých adolescentů

Autor ŠEREK Jan MACHÁČKOVÁ Hana
Název organizace Fakulta sociálních studií Masarykovy univerzity
Rok vydání 2018
Typ zprávy Článek v odborném periodiku
Anotace Tato studie se zabývá efektem školního klimatu (otevřené třídy a pozitivních vztahů mezi žáky) a osobnostních dispozic (plachost, potřeba kognice) na vlastní politickou účinnost adolescentů. Data byla sbírána v roce 2014 od 1954 českých žáků devátých a desátých tříd (průměrný věk = 15.60). Víceúrovňová analýza ukázala, že vlastní politická účinnost na úrovni školy předpovídá vlastní politickou účinnost na místní úrovni. Nicméně, školy a školní třídy byly spíše homogenní ve smyslu průměrné žákovské vlastní politické účinnosti a samoreportované akvizici občanských dovedností ve škole. Školní charakteristiky měly jen limitovaný vztah k politické vlastní účinnosti adolescentů. Zároveň vlastní politická účinnost žáků měla značnou asociaci s nižší plachostí a vyšší potřebou kognice. Tyto výsledky doporučují, že rozvoj vlastní politické účinnosti ve škole jde nad rámec obecných vlivů klimatu školy a individuální charakteristiky žáků musí být zohledňovány.
Klíčová slova vlastní politická účinnost, klima otevřené třídy, školní klima, plachost, potřeba kognice
Typ výzkumu jednorázový výzkum
Datum zahájení
Datum ukončení
Obor AM Pedagogika a školství, AN Psychologie
Email na řešitele serek@fss.muni.cz
Dostupnost dostupný v elektronické knihovně NRVDM
Zpráva ke stažení 1530377141.pdf
Odkaz na zprávu http://dx.doi.org/10.1080/10888691.2017.1364163
Uložení zprávy Ano
Instituce Fakulta sociálních studií Masarykovy univerzity
Web instituce fss.muni.cz
Možná souvislost
Správce registru Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy
Provozovatel Národní pedagogický institut ČR
Ve spolupráci Česká rada dětí a mládeže
Odkazy vyzkumy@npicr.cz Hlášení závad Ochrana osobních údajů