Autor |
ČERNÍKOVÁ Martina DĚDKOVÁ Lenka ŠMAHEL David |
Název organizace |
Fakulta sociálních studií Masarykovy univerzity |
Rok vydání |
2018 |
Typ zprávy |
Článek v odborném periodiku |
Anotace |
V této kvalitativní studie adoptujeme přístup zaměřený na děti a na zkušenost dětí a adolescentů s neznámými lidmi na internetu. To je jedno z nejvýraznějších znepokojení rodičů mimo to, že bytí v online prostoru je pro většinu dětí normativní. Využili jsme data z fokusních skupin a individuálních rozhovorů v devíti evropských zemích (N=368) realizovaných s mladými lidmi ve věku od 9 do 16 let. Účastníci byli dotazovaní na potenciální problematické situace při používání internetu a digitálních technologií. S využitím tematické analýzy jsme klasifikovali zkušenosti mladých a reakce k interakci s cizinci online do 4 kategorií: 1) neverbální interakce, 2) iniciace kontaktu, 3) komunikace a 4) face-to-face setkání. Ve všech čtyřech kategoriích adolescenti reportovali množství negativních i pozitivních zkušeností a reakcí. Interpretovali jsme naše zjištění v ko-konstrukčním modelu, který vnímá děti a adolescenty jako aktivní účastníky online světa. Došli jsme k závěru, že děti jsou úspěšní při tvorbě rozhodnutí iniciovat, pokračovat i ukončit interakce s cizími lidmi na internetu. Tato zjištění rozšiřují současné perspektivy setkání mladých s neznámými lidmi online. |
Klíčová slova |
online cizinci, interakce s neznámými lidmi, ko-konstrukční model, online rizika |
Typ výzkumu |
jednorázový výzkum, kvalitativní
|
Datum zahájení |
|
Datum ukončení |
|
Obor |
AN Psychologie |
Email na řešitele |
smahel@fss.muni.cz |
Dostupnost |
dostupný po zaplacení |
Odkaz na zprávu |
http://dx.doi.org/10.1080/1369118X.2016.1261169 |
Uložení zprávy |
Ne, po zaplacení |
Instituce |
Fakulta sociálních studií Masarykovy univerzity |
Web instituce |
fss.muni.cz |
Možná souvislost |
|