Autor |
Dana Juhová, Hana Macháčková, Jan Šerek, Petr Macek |
Název organizace |
Fakulta sociálních studií Masarykovy univerzity |
Rok vydání |
2016 |
Typ zprávy |
Článek v odborném periodiku |
Anotace |
Cílem této studie bylo zjistit, zdali existuje spojitost mezi vybranými charakteristikami na straně třídy (otevřené vyučování, styl vystupování učitele, vztahy se spolužáky a typ školy) a individuálními charakteristikami studentů (vlastní zapojení do diskusí, plachost, potřeba poznávání, zájem o politiku a demografické proměnné) a jejich vnímáním přínosnosti školních diskusí o celospolečenských
tématech. Ve studii byla využita dotazníková data, která byla v roce 2014 sesbírána od studentů devátých ročníků základních škol, prvních ročníků středních škol a gymnázií ve čtyřech krajích České republiky; v této studii byla analyzována data 729 studentů ve věku 14-17 let, kteří měli v posledním roce zkušenosti se školními diskusemi o společenských tématech. Podle víceúrovňového lineárního
modelu vnímají diskuse jako přínosnější studenti ze tříd, ve kterých panují dobré vztahy mezi spolužáky, a rovněž studenti, kteří osobně vnímají školní vyučování jako otevřené, vystupování učitele v diskusích jako liberální, sami se do diskusí zapojují a zajímají se o politiku. Naopak nebyla potvrzena spojitost s pohlavím, věkem či potřebou poznávání a plachostí. Tato zjištění mohou pomoci učitelům v praxi zkvalitnit třídní diskuse o politice a celospolečenských tématech a zvýšit tak jejich vnímanou přínosnost pro studenty. |
Klíčová slova |
školní diskuse, otevřené vyučování, vztahy se spolužáky, potřeba poznávání,
dospívající
|
Typ výzkumu |
jednorázový výzkum, kvantitativní
|
Datum zahájení |
|
Datum ukončení |
|
Obor |
AN Psychologie |
Email na řešitele |
macek@fss.muni.cz |
Dostupnost |
dostupný v elektronické knihovně NRVDM |
Zpráva ke stažení |
1530390997.pdf |
Odkaz na zprávu |
https://e-psycholog.eu/pdf/juhova_etal.pdf |
Uložení zprávy |
Ano |
Instituce |
Fakulta sociálních studií Masarykovy univerzity |
Web instituce |
fss.muni.cz |
Možná souvislost |
|