Změnit jazyk:

Raná socializace dětského čtenářství v rodině a její vliv na školní úspěch

Autor Magdaléna Gorčíková
Název organizace FSS UK
Rok vydání 2019
Typ zprávy disertační práce
Anotace Předmětem disertační práce je výzkum rané fáze čtenářské pre-gramotnosti na prvním stupni základní školy. Zkoumány jsou její souvislosti s odlišným sociálně-kulturním prostředí rodiny (vzdělání, dvě podoby kulturního kapitálu). V teoretické části jsou nastíněny dosavadní výsledky bádání jazykového a kognitivního vývoje dětí tvořící pre-gramotnost, a to v kontextu sociálního zázemí a konceptu specifické formy kulturního kapitálu v podobě čtenářského klimatu v rodině. V rámci šestiletého panelového výzkumu Čtení a psaní školáků (N = 439 dětí a jejich rodičů) z pražských a středočeských ZŠ byla mapována (a) existence rozdílů na počátku školy v úrovni pre-gramotnosti na základě sociálně-kulturního klimatu rodiny a (b) efekty předchozí úrovně této pre-gramotnosti v prvních letech školy a charakteristik rodiny dítěte na studijní výsledky (školní prospěch v páté třídě, přechod na víceletá gymnázia od třídy šesté).
Klíčová slova čtenářská gramotnost, pro-čtenářské klima rodiny, sociální zázemí, školní výsledky
Typ výzkumu kontinuální výzkum
Datum zahájení
Datum ukončení
Obor AM Pedagogika a školství, AO Sociologie, demografie
Poznámka GORČÍKOVÁ, Magdaléna. Raná socializace dětského čtenářství v rodině a její vliv na školní úspěch. Praha, 2019. 146 s. Disertační práce (Ph.D.). Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut sociologických studií. Katedra sociologie
Email na řešitele magdalena.gorcikova@soc.cas.cz
Dostupnost dostupný v elektronické knihovně NRVDM
Zpráva ke stažení 1591013308.pdf
Instituce FSS UK
Možná souvislost
Správce registru Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy
Provozovatel Národní pedagogický institut ČR
Ve spolupráci Česká rada dětí a mládeže
Odkazy vyzkumy@npicr.cz Hlášení závad Ochrana osobních údajů