Autor |
Magdaléna Gorčíková |
Název organizace |
FSS UK |
Rok vydání |
2019 |
Typ zprávy |
disertační práce |
Anotace |
Předmětem disertační práce je výzkum rané fáze čtenářské pre-gramotnosti na prvním stupni základní školy. Zkoumány jsou její souvislosti s odlišným sociálně-kulturním prostředí rodiny (vzdělání, dvě podoby kulturního kapitálu). V teoretické části jsou nastíněny dosavadní výsledky bádání jazykového a kognitivního vývoje dětí tvořící pre-gramotnost, a to v kontextu sociálního zázemí a konceptu specifické formy kulturního kapitálu v podobě čtenářského klimatu v rodině.
V rámci šestiletého panelového výzkumu Čtení a psaní školáků (N = 439 dětí a jejich rodičů) z pražských a středočeských ZŠ byla mapována (a) existence rozdílů na počátku školy v úrovni pre-gramotnosti na základě sociálně-kulturního klimatu rodiny a (b) efekty předchozí úrovně této pre-gramotnosti v prvních letech školy a charakteristik rodiny dítěte na studijní výsledky (školní prospěch v páté třídě, přechod na víceletá gymnázia od třídy šesté). |
Klíčová slova |
čtenářská gramotnost, pro-čtenářské klima rodiny, sociální zázemí, školní výsledky
|
Typ výzkumu |
kontinuální výzkum
|
Datum zahájení |
|
Datum ukončení |
|
Obor |
AM Pedagogika a školství, AO Sociologie, demografie |
Poznámka |
GORČÍKOVÁ, Magdaléna. Raná socializace dětského čtenářství v rodině a její vliv na školní úspěch. Praha, 2019. 146 s. Disertační práce (Ph.D.). Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut sociologických studií. Katedra sociologie |
Email na řešitele |
magdalena.gorcikova@soc.cas.cz |
Dostupnost |
dostupný v elektronické knihovně NRVDM |
Zpráva ke stažení |
1591013308.pdf |
Instituce |
FSS UK |
Možná souvislost |
|