Anotace |
Tato diplomová práce pojednává o emocionální a sociální stránce nadaných dětí předškolního věku. V obecné teoretické části práce je podána definice nadání a talentu, přehled výzkumů a teorií v této oblasti, charakteristiky nadaných dětí a identifikace nadání ze strany rodičů, pedagogů a psychologů. Na teoretickou část o sociálním a emočním vývoj nadaných dětí a s ním spojenými problémy (sebe pojetí, perfekcionismus, zvýšená citlivost) navazuje empirická část práce. Výzkum v brněnských mateřských školách se zaměřil na to, jakým způsobem se nadané děti liší od svých vrstevníků v pozitivním a negativním ohledu a jak k nim přistupují rodiče, učitelé a většinová společnost.Výzkum byl zacílen především na rodiče talentovaných dětí a pedagogy a využil jak kvalitativní (polo-strukturované rozhovory a pozorování), tak kvantitativní metody (dotazníkové šetření). Cílem výzkumu bylo komparovat zahraniční výzkumy o nadaných dětech školního či adolescenčního věku, zjistit jaká je informovanost rodičů či učitelů nadaných dětí o dané problematice, potažmo zda-li se toto může odrazit na přístupu k daným jedincům. |