Autor |
doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D. |
Název organizace |
Institut výzkumu mládeže, dětí a rodiny, Fakulta sociálních studií, Masarykova Univerzita |
Rok vydání |
2008 |
Typ zprávy |
monografie |
Anotace |
Přehledová monografie je zaměřena na psychologická specifika mimořádně rozumově nadaných žáků, jejichž schopnosti jsou často skryty v důsledku existence souběžné specifické vývojové poruchy učení, dyslexie. Publikace mapuje genezi mezinárodního odborného zájmu o danou problematiku a věnuje se zejména problematice procesu psychologické diagnostiky a pedagogické identifikace dané populace nadaných. Důraz je kladen i na popis bariér a stereotypních přístupů, které odpovídající identifikaci významně brání. Autorka věnuje rovněž pozornost přehledu typických poznávacích, sociálních a emocionálních charakteristik sledované populace nadaných a upozorňuje na významná rizika, spojená s chybnou nebo nedostatečnou identifikací. Mezi vysoce nepříznivé důsledky je řazena otázka vzniku sociálních a emocionálních problémů, zformování chronického akademického selhávání a narušení stability fungování celého rodinného systému, ve kterém dítě vyrůstá. Naznačeny jsou i možnosti psychologického poradenství a úprav způsobu vzdělávání ve vztahu ke sledované populaci nadaných žáků a studentů. |
Klíčová slova |
rozumově nadané děti; talent; dyslexie; dvakrát výjimeční |
Typ výzkumu |
kvalitativní , kvantitativní
|
Datum zahájení |
1. 1. 2006 |
Datum ukončení |
31. 12. 2008 |
Obor |
AN Psychologie |
Poznámka |
PORTEŠOVÁ, Šárka. Skryté nadání. Psychologická specifika rozumově nadaných žáků s dyslexií. Vyd. 1. Brno : Masarykova univerzita, 2009. 166 s. Neuveden. ISBN 978 -80 -210 -5014 -3. |
Email na řešitele |
portes@fss.muni.cz |
Dostupnost |
dostupný po zaplacení |
Uložení zprávy |
Institut výzkumu mládeže, dětí a rodiny, Fakulta sociálních studií, Masarykova Univerzita, Joštova 218/10, Brno 62000 |
Instituce |
Institut výzkumu mládeže, dětí a rodiny, Fakulta sociálních studií, Masarykova Univerzita |
Možná souvislost |
|