Autor |
PhDr. Eva Vachudová, Ph.D. |
Název organizace |
Pedagogická Fakulta, Univerzita Karlova |
Rok vydání |
2010 |
Typ zprávy |
disertační práce |
Anotace |
Práce se zabývá možnostmi měření úrovně hudebních schopností a dovedností žáků základní školy prostřednictvím kolektivních testů hudebnosti, zadávaných klasickým auditivním způsobem a experimentálně pomocí využití zrakové názornosti v podobě vizualizace. Autorka po uvedení do problematiky a nastínění historického vývoje testování definuje základní pojmy jako hudebnost, hudební schopnosti a dovednosti, test, vizualizace. Poté se věnuje metodologii koncipování testů pro žáky 1., 4. a 6. ročníku základní školy. Nejrozsáhlejší částí a těžištěm práce je vyhodnocení výsledků testů realizovaných v jednotlivých třídách běžných a experimentálních škol, jejich zpracování do skupinových protokolů, tabulek a grafů. Výzkum verifikoval většinu stanovených hypotéz a potvrdil potřebnost využití vizualizace nejen pro potřeby testování hudebních schopností, ale i během vlastního vyučování hudební výchovy. Propojení zrakového a sluchového vjemu vede nejen k rychlejšímu a snazšímu pochopení látky, ale také ke konkretizaci abstraktních hudebních pojmů, což je zejména pro menší děti nezbytné. |
Klíčová slova |
Hudební schopnosti a dovednosti, žáci základních škol, auditivní a audiovizuální testy, metodologie koncipování testů |
Typ výzkumu |
jednorázový výzkum
|
Datum zahájení |
1. 10. 2007 |
Datum ukončení |
8. 1. 2010 |
Obor |
AM Pedagogika a školství |
Poznámka |
vedoucí práce: Hana Váňová
oponent práce: Eva Jenčková, Marie Slavíková |
Email na řešitele |
ludmila.houbova@pedf.cuni.cz |
Dostupnost |
dostupný v elektronické knihovně NRVDM |
Zpráva ke stažení |
1339498741.pdf |
Uložení zprávy |
Pedagogická Fakulta, Univerzita Karlova , M.D. Rettigové 4, Praha 1 11639 |
Instituce |
Pedagogická Fakulta, Univerzita Karlova |
Možná souvislost |
|