Výchova a vzdělávání dívek na cestě k moderní občanské společnosti. Genderové a sociální aspekty procesu socializace mládeže v období 1774-1868
Autor | Mgr. Jana Stráníková, Ph.D. |
Název organizace | Univerzita Pardubice, Filosofická fakulta |
Rok vydání | 2013 |
Typ zprávy | disertační práce |
Anotace | Práce se věnuje vzdělávání dívek v době zániku stavovské společnosti a zrodu moderní občanské společnosti. Zachycuje požadavky na genderovou roli ženy v prostředí řemeslnických středních vrstev u měšťanské intelligence a částečně i dolních vrstev a sleduje nakolik tyto požadavky ovlivnily process socializace dívek ve škole a rodině. Soustřeďuje se předveším na prostředí městských a maloměstských řemeslíků. První kapitoly, které jsou vytvořeny na základě dobové literatury a korespondence, definují požadavky na roli ženy, resp. objem jejích znalostí a dovedností a úroveň gramotnotnosti, následující kapitoly popisují process socializace dívek ve škole, rodině, a roli četby a náboženství při jejich edukaci. Problematika vzdělávání, výchovy a genderové role ženy je sledována v době zavedení povinné školní docházky v roce 1774 po reformě školství v roce 1868, teritoriálně je vymena na území Čech. |
Klíčová slova | dějiny, výchova, vzdělávání, školství, socializace, genderová role ženy,střední vrstvy,řemeslnictvo, Čechy, 19.století |
Typ výzkumu | kvalitativní |
Datum zahájení | |
Datum ukončení | |
Obor | AB Dějiny, AC Antropologie, archeologie, etnologie |
Email na řešitele | Jana.Stranikova@upce.cz |
Dostupnost | dostupný v elektronické knihovně NRVDM |
Zpráva ke stažení | 1378729074.pdf |
Instituce | Univerzita Pardubice, Filosofická fakulta |
Web instituce | www.ff.upol.cz |
Možná souvislost | Počet dětí a mladých lidí v zařízeních ústavní a ochranné výchovy Předškolní vzdělávání - počet škol, tříd, dětí Jednotlivci používající internet při vzdělávání Účast dětí na předškolním vzdělávání Výdaje na školství |