Autor |
Prof. RNDr. Jarmila Novotná, CSc. |
Název organizace |
Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta |
Rok vydání |
2010 |
Typ zprávy |
studie |
Anotace |
Myšlení a komunikace jsou úzce propojeny. Tento článek jen věnován komunikaci při vyučování matematice. Vychází z přímého pozorování činností ve třídě. Řada učitelů nastupujících do pedagogické praxe se potýká s problémem komunikace při hodinách matematiky, neboť se necítí v tomto ohledu řádně připraveni. Cílem článku je ilustrovat základní typy komunikace, jejich přednosti a úskalí a ukázat některé aktivity vhodné pro rozšíření a prohloubení přípravy učitelů jejich efektivní využívání. Jsou zde také obsaženy návrhy některých aktivit vhodných k odstranění tohoto nedostatku ve vzdělávání učitelů matematiky. V části nazvané Učitel a komunikace ve škole jsou charakterizovány a ilustrovány hlavní typy komunikačních situací, které se ve vyučovacím procesu vyskytují. V části nazvané Simulace situací ve třídě jsou ilustrovány možnosti efektivního zařazení simulací do vzdělávání učitelů. |
Klíčová slova |
komunikace, matematika, pedagogická praxe, učitel, vyučování |
Typ výzkumu |
jednorázový výzkum
|
Datum zahájení |
|
Datum ukončení |
|
Obor |
AM Pedagogika a školství |
Email na řešitele |
jarmila.novotna@pedf.cuni.cz |
Dostupnost |
dostupný v elektronické knihovně NRVDM |
Zpráva ke stažení |
1405764503.pdf |
Instituce |
Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta |
Možná souvislost |
|