Anotace |
Teoretická část práce se nejprve věnuje problematice sociálních skupin, jsou zde vymezeny znaky sociálních skupin, dělení sociálních skupin, skupinové role se zaměřením na roli žáka školní třídy, vůdcovství ve skupině a školní třída jako malá sociální skupina. Dále je zde rozebrána otázka třídního klimatu, jeho definice, struktura i měření, včetně odlišení pojmů „atmosféra“, „klima“ a „prostředí“. Poslední oblast teoretické části je věnována vztahům ve třídě, jsou zde uvedeny způsoby jejich zjišťování a typologie žáků s ohledem na jejich sociometrické postavení ve třídě. Cílem výzkumné části bylo zjištění, zda je přínosné paralelní využití dvou diagnostických metod s podobným zaměřením, ale s odlišnými měřícími nástroji. Výzkumné šetření ukázalo, že sice oba dotazníky mají za cíl měřit vztahy ve třídě, činí tak však odlišnými měřicími nástroji a jeden z nich měří i klima třídy. |