Autor |
Mgr. Ivana Hrozková |
Název organizace |
Masarykova Univerzita Brno, Pedagogická fakulta,Speciální pedagogika |
Rok vydání |
2013 |
Typ zprávy |
disertační práce |
Anotace |
Předkládaná disertační práce se zabývá strategiemi učení u žáků mladšího školního věku. Jejím cílem je popsat strategie učení využívané cílovou skupinou žáků a tím přispět k diskuzi o strategiích učení v České republice. Nemalá pozornost je věnována i roli učitele jako facilitátora strategií učení. Na základě rozpracování teoretických východisek byly formulovány hypotézy, které tvoří jádro kvantitativní části výzkumu, kde byl základním výzkumným nástrojem dotazník pro žáky mladšího školního věku a jejich učitele. Dotazník byl administrován 202 žákům a 13 učitelům ve školách Jihomoravského kraje. Získaná data byla zpracována v elektronické databázi. V kvalitativní části jsou výsledky získané v kvantitativní části šetření upřesněny pomocí polostrukturovaných rozhovorů se žáky, kteří byli pro tuto část výzkumu vybráni na základě pečlivě formulovaných kritérií. Rozhovory byly transkribovány a analyzovány kódováním a kategorizací na základě předem stanovených kategorií. K významným závěrům patří, že žáci mladšího školního věku využívají všech šest skupin strategií učení podle klasifikace R. Oxford. Využívají však i jiné, pro tuto věkovou skupinu typické strategie učení, které je zapotřebí do systému teprve zařadit. Výsledky z obou částí výzkumu byly porovnány a kriticky zhodnoceny a na jejich základě navrženy další postupy a možná řešení |
Klíčová slova |
Strategie, učení, žák mladšího školního věku, kompetence k učení, kvantitativní a kvalitativní výzkum, učitel jako facilitátor strategií učení, dotazník, polostrukturovaný rozhovor, úspěšný žák |
Typ výzkumu |
kvalitativní , kvantitativní
|
Datum zahájení |
|
Datum ukončení |
|
Obor |
AM Pedagogika a školství |
Email na řešitele |
hrozkova@ped.muni.cz |
Dostupnost |
dostupný v elektronické knihovně NRVDM |
Zpráva ke stažení |
1370951757.pdf |
Instituce |
Masarykova Univerzita Brno, Pedagogická fakulta,Speciální pedagogika |
Možná souvislost |
|