Autor |
Bc. Lucie Langová |
Název organizace |
Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogiky |
Rok vydání |
2013 |
Typ zprávy |
diplomová práce |
Anotace |
Hlavním cílem diplomové práce je analýza komunikační schopnosti žáka s autismem na základě rozboru videonahrávek pořízených po dobu chlapcovy docházky do základní školy pro žáky s poruchami autistického spektra. Práce je rozdělena do čtyř kapitol. První kapitola se zaměřuje na problematiku autismu. Nalezneme zde tři podkapitoly věnující se vymezení pojmu autismu a jeho historii, příčinám vzniku autismu a symptomatologii autismu, tedy triádě příznaků. Druhá kapitola je věnována vývoji řeči u osob s poruchami autistického spektra a jejich problémům v oblasti komunikace. Dále se zaměřuje na specifika verbální i neverbální komunikace. Třetí kapitola seznamuje s pojmy jako je alternativní a augmentativní komunikace. Popsány jsou jednotlivé komunikační systémy vyžadující pomůcky i bez pomůcek, které si kladou za cíl pomoci lidem s poruchami v oblasti komunikace lépe se dorozumívat s okolním světem. Praktická část práce se věnuje analýze komunikační schopnosti žáka s autismem na základě rozboru videonahrávek pořízených po dobu chlapcovy docházky do základní školy pro žáky s poruchami autistického spektra. V závěru práce jsou shrnuty zaznamenané pokroky v jednotlivých sledovaných oblastech a doporučení pro další pedagogickou praxi. |
Klíčová slova |
autismus, komunikační schopnost, verbal and nonverbal communication, videonahrávka, žák s autismem |
Typ výzkumu |
kvalitativní
|
Datum zahájení |
|
Datum ukončení |
|
Obor |
AM Pedagogika a školství |
Email na řešitele |
vitkova@ped.muni.cz |
Dostupnost |
dostupný v elektronické knihovně NRVDM |
Zpráva ke stažení |
1455714728.pdf |
Instituce |
Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogiky |
Možná souvislost |
|